Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Po raz kolejny dyskutowano o przyszłości polskiej oświaty

Treść

Po raz trzeci w ramach okrągłego stołu dyskutowano o przyszłości polskiej oświaty. Jak zapewnił premier Mateusz Morawiecki, efekty rozmów znajdą odzwierciedlenie w konkretnych zmianach w prawie. Wszystko z zachowaniem procesu konsultacji społecznych.

Kolejne spotkanie i kolejne konstruktywne uzupełniające wnioski – stwierdził premier Mateusz Morawiecki.

– Te głosy nadbudowywały już nad tym, co do tej pory było dyskutowane. W ogromnym stopniu my nie powtarzaliśmy tego, co było tydzień, dwa tygodnie temu dyskutowane, ale były to nowe poglądy – powiedział szef rządu.  

Zwrócono uwagę na rolę dyrektora w nowoczesnej szkole – podsumowała wiceminister edukacji narodowej Marzena Machałek.

– Zwrócono uwagę na to, że to jest ważne, by zapewnić autonomię dyrektorowi szkoły, ale żeby zapewnić autonomię, trzeba tego dyrektora do tej funkcji przygotować, a później wspierać – zaznaczyła Marzena Machałek.

Wskazano na potrzebę powiązania wynagrodzenia nauczycieli z jakością pracy, a nie z zasadą automatycznego awansu związanego z upływem czasu pracy. Szef rządu dodał, że „nauczyciele z pasją, którzy traktują swój zawód jako misję, powinni być wynagradzani lepiej”. Powtórzył też deklarację gotowości rozmów przy okrągłym stole ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego.

– Cały czas trzymam drzwi otwarte. Zapraszamy te związki zawodowe, które się nie zdecydowały do nas dołączyć i mam nadzieję, że ta formuła będzie bardzo otwarta, te obrady na pewno wymagają dłuższego cyklu spotkań – powiedział premier Mateusz Morawiecki.

Podczas obrad podstolików bardzo mocno wybrzmiała rola rodziców. Chcą mieć większy wpływ na szkołę. Rodzice zaproponowali również zmianę modelu kształcenia nauczycieli.

– Zmiana modelu kształcenia nauczycieli, czyli powrotu do kolegiów nauczycielskich, które świetnie przygotowywały kiedyś przyszłych nauczycieli – mówił przedstawiciel Rady Rodziców Krzysztof Lachowicz.

Mimo obrad okrągłego stołu i prac nad konsensusem, w wielu szkołach trwa strajk włoski.

Szkoła jest wspólnotą. Ma żyć i funkcjonować. Nie ma tu miejsca na zawieszanie zajęć dodatkowych czy rezygnacji z zaplanowanych wcześniej zielonych szkół – podkreślił dolnośląski kurator oświaty Roman Kowalczyk.

– My, kadra pedagogiczna, mamy być wzorem, mamy być przykładem i idea strajku włoskiego, czyli ograniczonej, biernej aktywności na terenie szkoły z tym radykalnie się kłóci – zaznaczył Roman Kowalczyk.

W piątek maturzyści zdawali maturę z wiedzy o społeczeństwie. Cały egzamin dojrzałości był możliwy dzięki szybkim zmianom w ustawie, wprowadzającym nowe ścieżki klasyfikacji uczniów.

TV Trwam News/RIRM

Źródło: radiomaryja.pl,

Autor: mj

Tagi: oświata