Przejdź do treści
Przejdź do stopki

[TYLKO U NAS] Prof. dr hab. P. Jaroszyński: Musimy zadbać o klasyczny model wychowania człowieka jako osoby z określonym dziedzictwem kultury klasycznej i chrześcijańskiej

Treść

Zachód się po prostu pogubił i chodzi o to, żeby nie wpaść w taką samą pułapkę w Polsce, ponieważ na Zachodzie system edukacji łącznie z systemem kształcenia wyższego był i jest „zlewicowany”. Dlatego musimy bardzo dbać o to, żeby odzyskiwać klasyczny model wychowania człowieka jako osoby z określonym dziedzictwem kultury klasycznej i kultury chrześcijańskiej. Jeżeli pójdzie to samoczynnie, to potem już się go nie odzyska, bo wszystko się umocni na swoich pozycjach, ideologiach, światopoglądach, stanowiskach służbowychocenił prof. dr hab. Piotr Jaroszyński, kierownik Katedry Filozofii, Kultury i Podstaw Retoryki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w czwartkowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja.

Na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim  zakończyło się XXII sympozjum współorganizowane przez Akademię Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. Tematem tegorocznego cyklu była następująca problematyka: „Przyszłość cywilizacji Zachodu” pt. „Od ucznia do mędrca” Filozofia w szkole średniej.

 

Poruszony temat jest bardzo aktualny, ponieważ trwa dyskusja o powrocie filozofii do szkół średnich [czytaj więcej].  Jak zaznaczył prof. dr hab. Piotr Jaroszyński, „już od czasów rewolucji francuskiej bitwa o człowieka rozgrywa się na poziomie bitwy o model edukacji”.

W tej chwili nadal mamy do czynienia z ciągłą walką ze starym systemem, który dążył do tego, żeby poprzez system szkolnictwa wyprodukować nowego człowieka – człowieka sowieckiego, teraz człowieka liberalnego, a w momencie, kiedy podejmowane są próby odzyskania człowieka normalnego jako osoby, spotyka się to z bardzo dużym sprzeciwem ze strony wielu środowisk czy nauczycielskich, czy administracyjnych. Jednocześnie dostrzegamy, że wrażliwość intelektualna tych środowisk pogłębia się i dzięki temu można o pewnych rzeczach mówić, a na dalszą metę je po prostu wcielać. Filozofia jest perłą kultury zachodniej, a różne jej deformacje mają swoje źródło w ideologii albo w ludzkim zawężonym spojrzeniu na człowieka jako osoby – wyjaśnił gość audycji „Aktualności dnia”.

Profesor odniósł się również do maksymy „od nauczyciela do ucznia”, która przyświecała wydarzeniu na lubelskiej uczelni.

Jest to charakterystyczne dla kultury zachodniej. Już nawet określenie pedagog oznaczało kogoś, kto prowadzi dziecko do szkoły, a po drodze rozmawia, nawiązuje kontakt, przypomina lekcje, pokazuje świat. Tym mistrzem byli rodzice, ale był też nim pedagog, dzięki któremu uczeń miał  na oku cele wyższe i ostateczne. Człowiek ma w sobie potrzebę, żeby iść naprzód, ale równocześnie, żeby przekraczać to, co ograniczone, co jest pomyłką – wskazał  kierownik Katedry Filozofii, Kultury i Podstaw Retoryki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Gość Radia Maryja dodał także, żeby nie bać się słowa: mądrość.

Trzeba się nastawić na to, że mamy być ludźmi mądrymi, a to się nie dzieje za jednym pociągnięciem magicznej struny, tylko po prostu na to składa się cały proces edukacji – zauważył profesor.

Wykładowca stawia również tezę, że „cywilizacja zachodu od strony intelektualnej nie była przygotowana do takiej konfrontacji, jaka miała miejsce”.

Mamy na Zachodzie potężny wpływy elity rosyjskiej, potem elity sowieckiej, teraz elity postsowieckiej i Zachód, zamiast pokazać umiejętność zrobienia pewnej diagnozy, także podjęcia określonych działań, wikła się w jakieś gierki, handle, interesy, kombinacje, kłamie (…). Zachód się po prostu pogubił i chodzi o to, żeby nie wpaść w taką samą pułapkę w Polsce, ponieważ na Zachodzie system edukacji łącznie z systemem kształcenia wyższego był i jest „lewicowany”. Dlatego musimy bardzo dbać o to, żeby odzyskiwać klasyczny model wychowania człowieka jako osoby z określonym dziedzictwem kultury klasycznej i kultury chrześcijańskiej. Jeżeli pójdzie to samoczynnie, to potem już się tego nie odzyska, bo wszystko się umocni na swoich pozycjach, ideologiach, światopoglądach, stanowiskach służbowych – ocenił prof. Piotr Jaroszyński.

 

W sympozjum wzięli udział wybitni przedstawiciele polskiego środowiska naukowego, ale również naukowcy z innych krajów.

Chodziło o możliwość – przynajmniej wybiórczo – poznania tego, co dzieje się u nas, z tym, co dzieje się w świecie (…) Była możliwość konfrontacji różnych podejść do nauczania i miejsca filozofii w systemie edukacji – mówił gość Radia Maryja.

Całą rozmowę z prof. dr. hab. Piotrem Jaroszyńskim można odsłuchać [tutaj].

radiomaryja.pl

 

Żródło: radiomaryja.pl, 28

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy Cię o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl

 

Autor: mj

Tagi: prof. dr hab. Piotr Jaroszyński wychowanie